پشگیری از چاقی با ویرایش ژن

در این وبلاگ با اخبار پزشکی روز اشنا می شوید

پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

پشگیری از چاقی با ویرایش ژن

۱۰,۷۹۷ بازديد
مطالعه محققان دانشگاه سان فرانسیسکو کالیفرنیا نشان می دهد با استفاده از یک تکنیک ویرایش ژن به نام کریسپر «CRISPR» می توان به جای برش و ویرایش دی ان ای، میزان بیان ژن های خاص را افزایش داد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان با استفاده از این تکنیک توانستند ژن های مرتبط با گرسنگی را در موش ها هدف قرار داده و میزان غذای مصرفی آن ها را کاهش دهند و بدین ترتیب مانع چاقی آن ها شوند.

 

این شیوه جدید دست ورزی ژن ها با عنوان CRISPRa یا فعال سازی به واسطه CRISPR شناخته می شود. در این تکنیک از قابلیت هدف گیری دنباله های دی ان ای خاص توسط فناوری CRISPR استفاده می شود؛ اما به جای بریدن یا ویرایش یک ژن صرفا بیان آن ژن افزایش می یابد و از آنجا که موجب تغیر دائمی ژنوم نمی شود، آثار جانبی اندکی دارد.

 

در ژنوم انسان دو نسخه از هر ژن وجود دارد. بخش عمده ای از بیماری های انسان نیز حاصل جهش ژنتیکی در یکی از این دونسخه است. محققان به منظور آزمایش عملکرد این تکنیک به سراغ دو ژن SIM1 و NC4R رفتند که تنظیم احساس گرسنگی و سیری را بر عهده دارند. معمولا افراد چاق در یکی از این دو ژن دارای جهش هستند.

 

محقققان موش ها را به صورت ژنتیکی تغییر دادند تا یک نسخه از دو ژن مذکور در آن ها غیرفعال شود. سپس آن ها را به دو گروه تقسیم کردند و گروه اول را با استفاده از فناوری جدید CRISPRa تحت درمان قرار دادند. در نتیجه این اقدام مشخص شد میزان بیان ژن های موردنظر در گروه اول با موش های سالم که دارای هر دو نسخه از ژن ها هستند، یکسان است. اما موش های گروه دوم به دلیل عدم انطباق دو نسخه از ژن های کنترل کننده گرسنگی و سیری، دچار چاقی شدند.

 

در این آزمایش مشخص شد تنها با یک بار به کارگیری فناوری CRISPRa وزن موش ها بدون هرگونه عوارض جانبی حداقل به مدت 10 ماه تنظیم می شود.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
nn