دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

تزریق «مارکایین» 0.25 درصد راهکاری مناسب برای کاهش درد پس از سزارین

۱۰,۱۳۴ بازديد
 
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد: تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن می‌شود.
 نتایج یک پژوهش جدید نشان داد: تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن می‌شود.
به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، از عمده‌ترین مشکلات پس از اعمال جراحی، کنترل درد بیماران است. درد کنترل نشده می‌تواند منجر به عوارضی نظیر افزایش انعقادپذیری، افزایش مصرف اکسیژن میوکارد تضعیف یا مهار سیستم تنفسی شود. برای کنترل درد بعد از عمل، روش‌های متعددی وجود دارد که از بین آن‌ها روش‌های موضعی به دلیل عوارض کمتر نسبت به سایر روش‌ها مثل مخدرها و روش‌های نورواگزیال امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
مطالعه‌ای به منظور مقایسه تأثیر تزریق مارکایین 0.25 درصد با لیدوکایین دو درصد در محل برش جراحی در کنترل درد بیماران پس از جراحی سزارین توسط دکتر ماندانا منصور قناعی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همکارانش انجام شده است.
در این کارآزمایی بالینی دو سویه کور، 90 زن با حاملگی اول و ترم پس از اخذ رضایت آگاهانه، به صورت تصادفی به سه گروه 30 نفره تقسیم شدند. تمام بیماران تحت بی‌حسی اسپاینال قرار گرفتند. در انتهای عمل، در گروه اول 10 سی‌سی مارکائین 0.25 درصد به اضافه 20 سی سی نرمال‌سالین، در گروه دوم 10 سی‌سی لیدوکائین دو درصد به اضافه‌ 20 سی‌سی نرمال‌سالین و در گروه سوم همان حجم نرمال سالین در لایه‌های مختلف شکم (پریتوئن، عضله و زیر جلد) تزریق شد.
سپس شدت درد بیماران پس از عمل در ساعات یک، دو، سه، چهار، هشت و 12 توسط مقیاس دیداری درد (AS) و زمان تجویز اولین دوز شیاف دیکلوفناک و میانگین مقدار مصرف آن در ساعات مذکور، در گروه‌های مختلف اندازه‌گیری و مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل نهایی از نرم‌افزار آماری SPSS و روش‌های آنالیزONE WAY ANOVA وRepeated Measure، General linear model و آزمون تعقیبی Tukey استفاده شد.
یافته‌ها حاکی از آن است که میانگین شدت درد در ساعات چهار، سه، دو و یک در گروه مارکائین به ترتیب 3.33، 3.46 ، 3.6 ، 3.33 و در گروه لیدوکائین به ترتیب 4.4، 4.8، 4.16، 3.56 و در گروه نرمال‌سالین 5.43، 5.66 ، 6.3 و 4.5 بود. میانگین زمان تجویز اولین دوز شیاف دیکلوفناک در گروه مارکائین 2.56، لیدوکائین 2.53 و در نرمال‌سالین 1.53 بود.
با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس One Way ANOVA تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین VAS کل طی 12ساعت در سه گروه وجود داشت و در تمام ساعات مذکور گروه مارکایین کمترین میزان درد را داشت.
نتایج این پژوهش نشان داد که تزریق موضعی مارکایین 0.25 درصد در محل برش جراحی سزارین نسبت به لیدوکایین دو درصد می‌تواند سبب کاهش شدت درد در ساعات اولیه پس از جراحی و نیز نیاز کمتر به مصرف مسکن شود.
نتایج این پژوهش در مجله علوم پزشکی گیلان منتشر شده است.
 منبع: ایسنا

دلایل سزارین چیست؟

انجام سزارین در شرایط زیر ممکن است لازم باشد:

  • زایمان طبیعی در حال پیشروی نباشد. اگر انقباضات، دهانه رحم را به اندازه ی کافی باز نکند و کودک نتواند از واژن خارج شود، زایمان سزارین انجام می گیرد.
  • سلامتی نوزاد در خطر باشد. اگر بند ناف در شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد یا ضربان قلب جنین غیرطبیعی باشد، زایمان طبیعی انجام نمی شود. در این موارد، سزارین این امکان را برای کودک فراهم می کند تا سریعتر خارج شود و خطرات پیش آمده برای او برطرف شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
nn