زنان و مردان ایرانی چند سال عمر می کنند؟

در این وبلاگ با اخبار پزشکی روز اشنا می شوید

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

زنان و مردان ایرانی چند سال عمر می کنند؟

۱۱,۰۶۲ بازديد

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی شاخص‌های مربوط به سلامت و ارتقای آنها بعد از انقلاب اسلامی، گفت: مهم‌ترین هدف نظام سلامت افزایش امید به زندگی و امید به زندگی سالم است. امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند، در سال‌های قبل از انقلاب ۵۴ سال بوده و حتی در دهه ۴۰ شمسی بین ۴۵ تا ۵۰ سال هم رسیده است، اما با افتخار اعلام می‌کنم که هم اکنون امید به زندگی زنان ایرانی ۷۸.۴ سال و مردان ایرانی ۷۳.۸ سال است.

 

وی افزود: افزایش ۲۵ سال امید به زندگی در طی چهار دهه پیشرفت بسیار چشمگیر و شاخص خیره کننده‌ای است که ناشی از بهبود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و نیز اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.



حریرچی ادامه داد: از طرفی شاخص امید به زندگی سالم ایرانیان یعنی امید به زندگی با سلامت خوب، حدود ۶۵ سال است و این موضوع به این معنی است که ما انسان سالم و با سلامت خوب که محور توسعه و پیشرفت کشور است، در بازه زمانی طولانی‌تری به صورت مولد و کارآ در دسترس داریم. البته این سن امید به زندگی سالم در تصمیمات کشوری بر سن بازنشستگی و فراغت از کار هم تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.  

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص امید به زندگی در طی سال‌ها و دهه‌های گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بوده است، گفت: این درحالیست که اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده است.

 

حریرچی با بیان اینکه یک هدف بسیار مهم دیگر حوزه سلامت کاهش مرگ و میر زودرس است، افزود: تا همین اواخر مرگ قبل از ۵۰ سالگی، مرگ زودرس تعریف می‌شد. تا دهه هفتاد شمسی و قبل از آن بیش از ۸۰ درصد موارد مرگ ایرانیان در زیر ۷۰ سالگی رخ می‌داد و حدود ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد ایرانیان تا بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند. حال با پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در کشور، اکنون نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیان؛ به عبارتی ۵۱ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان ایرانی بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند.

 

وی ادامه داد: البته این شاخص از طرف دیگر هم قابل بررسی است، در سال ۱۳۹۵ از ۳۶۰ هزار مرگ‌ومیر اتفاق افتاده در کشور، ۲۱۹ هزار مورد در مردان و ۱۴۱ هزار مورد در زنان ایرانی رخ داده است که ۱۹۳ هزار یا ۵۳ درصد کل مرگ‌ها قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است و ۱۲۴ هزار مرگ مربوط به مردان و ۶۹ هزار مرگ مربوط به زنان در سن زیر ۷۰ سالگی بوده است و این بدین معنی است که همه باید تلاش کنیم تا موارد مرگ و میر زودرس قبل از ۷۰ سالگی را کاهش دهیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
nn