رفع لخته های خون بدون اسیب به رگ ها با استفاده از دربل مافوق صوت

در این وبلاگ با اخبار پزشکی روز اشنا می شوید

پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

رفع لخته های خون بدون اسیب به رگ ها با استفاده از دربل مافوق صوت

۱۱,۱۲۰ بازديد

  به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، در حال حاضر برای ازبین بردن لخته‌های خون خطرناک از دو شیوه دریل‌های مافوق صوت و دریل‌های الماسه استفاده می‌شود.

 

ابزارهای مافوق صوت فعلی به درون رگ‌ها وارد می‌شوند و با استفاده از پالس‌های صوتی، لخته‌های موجود در رگ را متلاشی می‌کنند. مزیت ابزارهای مذکور خرد کردن لخته‌ها به ذرات بسیار ریز است و در نتیجه با استفاده از مقدار اندکی


از داروهای رقیق‌کننده خون، مشکل به طور کامل برطرف می‌شود. اما نقطه ضعف این شیوه، متمرکز نبودن پالس‌های صوتی است که می‌تواند منجر به آسیب دیدن رگ‌ها شود.

 

دریل‌های الماسه موجود در بازار نیز وارد رگ‌ها شده و لخته را به‌صورت فیزیکی متلاشی می‌کنند، اما در این شیوه نیاز به مقادیر بیشتری از داروی رقیق‌کننده خون است که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد.

 

ابزار جدید محققان دانشگاه کارولینای شمالی، برای متلاشی کردن لخته‌ها از امواج مافوق صوت با فرکانس پایین بهره می‌برد و در نتیجه هیچ آسیبی به رگ‌ها وارد نمی‌شود. علاوه بر این قادر است میکروحباب‌هایی را در اطراف لخته ایجاد کند که موجب اثربخشی بیشتر امواج مافوق صوت می شوند.

 

در آزمایشات اولیه که در لابراتوار و با استفاده از رگ‌های مصنوعی و خون گاو انجام شد، محققان موفق شدند 90 درصد از یک لخته خون را در مدت 3.5 تا 4 ساعت و بدون نیاز به هرگونه داروی رقیق کننده خون از بین ببرند. این در حالی است که در روش های متداول علاوه بر استفاده از داروهای رقیق‌کننده، به حدود 10 ساعت زمان برای این کار نیاز است.

 

در حال حاضر محققان در تلاشند تا آزمایشاتی را روی حیوانات انجام دهند و به دنبال شرکای صنعتی هستند که امکان توسعه این فناوری را فراهم کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
nn